כיצד מייצרים נעלי Vans ומה מיוחד בהן?
אי פעם תהיתם איך זוג נעלי הסניקרס של ואנס האהובות עליכם עשו את דרכן מהמפעל אל כפות הרגליים שלכם?
יצאנו לחקור את תהליך הייצור שעומד במבחן הזמן במפעלי Vans, במהלכו כל נעל מערבת עבודה של עד 450 אנשים.
ההיסטוריה של Vans התחילה ב-1966 כאשר האחים פול וג'ים ואן דורן – יחד עם החברים גורדי וסרג' – פתחו את חברת הגומי ואן דורן במזרח ברודוויי 704, אנהיים, קליפורניה.
20 שנות עבודתו של פול במפעל הנעליים Randy’s שבעיר הולדתו בוסטון, העניקו לו את הידע הדרוש בתעשייה כדי לבנות מותג נעליים משלו.
תהליך הייצור והמכירה המקורי של Vans היה פשוט: העובדים ייצרו נעליים עם סוליות גומי בבקרים ומכרו אותן ישירות מהמפעל באנהיים בשעות אחר הצהריים.
במהלך 30 השנים הבאות נעלי Vans יוצרו בכמה מפעלים בקליפורניה, עד שפעילות הייצור של החברה הועברה לסין ולווייטנאם בסוף שנות ה-90.
מאיזה חומר נעלי Vans עשויות?
אחד מהמאפיינים הידועים של נעלי הסניקרס של ואנס הוא מבנה הגומי המגופר שלהן, שזוכה לשבחים
מצד סקייטרים בזכות האחיזה והתמיכה המעולות שהוא מספק בזמן גלישה.
גומי מגופר הוא ייחודי בכך שהוא עובר שני שלבים של "אפייה": הגומי מתרכך בחום ונדחס, ולאחר ההרכבה מתבצעת "אפיית קיטור"
שמחברת הכל יחד. התהליך מבטיח נעל עמידה אך גמישה.
בשיטת הגיפור המקורית, שהיא עדיין השיטה הנפוצה ביותר, מערבבים גופרית עם גומי טבעי לפני החימום.
הגופרית משנה את ההרכב הכימי של הגומי ונוצרים קישורים צולבים בין פולימרים. התוצאה היא חומר חזק יותר ועמיד יותר.
אחד השימושים המוקדמים ביותר בגומי מגופר היה בשנת 1876, כאשר חברה בבריטניה החלה לייצר נעלי פלימסול עם סוליות גומי שמיועדות למשחק קרוקט.
מאז המצאת שיטת הגיפור בסוף המאה ה-19, היא הפכה לטכניקה בשימוש נרחב ורוב מוצרי הגומי שנמכרים כיום הם מגופרים.
בנעליים מגופרות לא ניתן להשתמש בחומרים סינתטיים כמו קצף EVA וניילון קל-משקל, מכיוון שחומרים אלה נמסים בתהליך הגיפור.
זו הסיבה שבדים כמו קנבס וזמש – שיכולים לעמוד
בחום הגבוה במהלך הייצור – משמשים ליצירת הגפה של נעלי Vans.
איך נראה תהליך הייצור של Vans?
כיום, Vans מייצרת בין 70 ל-85 מיליון זוגות נעליים מדי שנה, כולל נעלי סליפ און, נעלי אולד סקול, סניקרס לילדים וסניקרס בהתאמה אישית.
כל זוג נעליים מערב עבודה או בדיקה של עד 450 אנשים.
למרות שהפעולות כיום נעשות בקנה מידה גדול בהרבה לעומת התקופות המוקדמות של החברה, תהליך הייצור עצמו נשאר דומה.
כל זוג נעלי Vans עובר תהליך ייצור בן חמישה שלבים:
השלב הראשון של הגיפור מתרחש בחדר הגומי, היכן שנולדות סוליות הוופל הייחודיות של כל נעל סניקרס.
כאן, הגומי מתרכך בחום ואז עובר דחיסה.
אנחנו מחוררים את הגומי הדחוס כדי ליצור את סוליות הנעליים.
הסוליות נלחצות אל תוך צורה צולבת כדי ליצור את סוליית הוופל האייקונית.
הנעליים עוברות לחדר ההרכבה, היכן שהגפה והעיטורים של הנעל נבחרים ומורכבים. רוב המראה של הנעל נוצר בשלב הזה.
אנחנו לוקחים פאנל מקנבס או זמש תפור ומצמידים אותו בחוזקה לתבנית כדי ליצור את הגפה,
וגם מוסיפים את העיטורים. לאחר מכן מורכבים שלושה פסי גומי שנקראים "רצועת foxing" על הגפה והסוליה.
סוליית הגומי העודפת נחתכת והלוגו של Vans ממוקם בעקב.
הנעליים נצבעות בלכה לפני הכניסה לתנור הגיפור. בתנור, תנאי החום, הלחץ והלחות האידיאליים מקשיחים את הנעל ומשלימים את הבנייה.
לאחר השלמת תהליך הייצור, הנעליים עוברות לאריזה או לשלב שבו מדפיסים עליהן, בהתאם לעיצוב.
כמה זמן לוקח תהליך העיצוב בהתאמה אישית?
Vans מדפיסה הדפסים, תמונות ועיצובים על כל הגזרות האייקוניות שלה, כולל גזרת Old Skool, Authentic, Slip-On, Era ו-Sk8-Hi. בשנת 2017,
Vans חשפה מכונה חדשה וחדשנית שמאפשרת להדפיס עיצובים בהתאמה אישית על נעליים בתוך פחות מ-15 דקות.
סגן נשיא הקריאייטיב של Vans, ג'יימי ריילי,
אמר למותג התקשורת Fast Company שמכונת העיצוב האישי החדשה מאפשרת לחובבי Vans להביע את עצמם, מה שתמיד היה ערך מרכזי עבור המותג.
"הדפס ה-Checkerboard הוא סימן היכר אייקוני של Vans,
אבל במקור הוא נוצר על ידי ילדים שציירו על הנעליים שלהם", אמר ריילי.
"אז בשבילנו, המכונה לעיצוב אישי היא רק דרך נוספת להבין מה אנשים רוצים. זה סוג של ניסוי שעוזר לנו להתחבר ללקוחות שלנו טוב יותר,
ולתת להם פלטפורמה נוספת להביע את עצמם ואת היצירתיות שבהם".
המסורת של Vans ביצירת סניקרס בהתאמה אישית התחילה עוד בימי החברה הראשונים בקליפורניה בשנות ה-60'.
לפי הסיפור, לקוחה נכנסה לחנות ביום הפתיחה הראשון שלה, וביקשה נעליים בצבע שאז לא היה זמין.
פול ואן-דורן אמר לה: "אם תביאי לי את הבד שאת רוצה שהנעליים יהיו עשויות ממנו, אני אכין לך אותן תמורת 50 סנט נוספים".
השאר, כמו שאומרים, היסטוריה.
SHOP ALL CLASSICS